vrijdag 4 februari 2022

Spotify? CD’s zijn bezig met een comeback, en terecht!

Wat ik al jaren beweer: de cd komt terug, en ja, is weer in opmars! – alhoewel, niet overdrijven: een bescheiden revival (1). Maar toch. 

 

En terecht! Wie wil nou overgeleverd zijn aan de keuze en algoritmes van Spotify? Wat ik draai heb ik geheel in eigen hand. Bovendien, meer vrijheid voor muzikanten!

 

Ik heb de mijne nooit weggedaan. Dus dat komt goed uit. 

 

Maar je kunt toch je eigen albums kiezen en afspelen?

 

Inderdaad, er is vrijheid bínnen de keuze die Spotify biedt. Maar ja, ik heb oude jazz, blues en popmuziek die er niet op staat. Ik heb niet-westerse muziek (gekocht in India, Midden-Oosten, Cuba, etc.) die er niet op staat. Hetzelfde geldt voor muziek uitgegeven in eigen beheer, vaak heel interessant. En voor uitvoeringen van klassieke muziek ben ik aangewezen op wat Spotify aanbiedt, - en dat is niet per se het beste, verre van dat. 

 

Wanneer ik mij beperk tot Spotify, wordt mijn ‘eigen keuze’ de keuze die wordt gedicteerd door marktvoorkeuren.

 

Spotify is het perfecte voorbeeld van de zgn ‘vrije markt’: wie erin gelooft, gelooft in de vrijheid die zich laat vermarkten, en wat daarbuiten valt, doet niet mee, - een geweldige vorm van ‘zelfgekozen’ kortzichtigheid en van conditionering door een bedrijf dat aan je wil verdienen! 

 

Ik heb nooit begrepen waarom mensen zo tevreden kunnen zijn met Spotify en andere streamingsdiensten zoals Netflix. Men laat zich voorprogrammeren. Leve de vrijheid! – wiens vrijheid?

 


 

Noot:

.1) Is de CD, het lachertje van de muziekindustrie, bezig aan een comeback? (NRC, 3-4-22)

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/02/compact-discs-zijn-geweldig-a4084080?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=twitter&utm_term=20220203

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten