vrijdag 10 april 2020

Opgeven van privacy omwille van bestrijding coronavirus? N.a.v. een speech van J.F. Kennedy

In verband met het eventueel opgeven van privacy omwille van het bestrijden van het coronavirus, een interessante speech van J.F. Kennedy, met een pleidooi voor transparantie, kritiek en debat, persvrijheid, verantwoordelijkheid nemen voor keuzes én fouten, etc. (1)

Hoeveel transparantie zal er zijn over het gebruik/misbruik van onze gegevens? Geheime diensten en autocratische politici zullen het in een democratie nog nooit zo gemakkelijk hebben gehad, en dat in naam van onze gezondheid (en wie wil dat niet?). Worden we allemaal mini-China’s?

Uiteraard is een vertaalslag nodig naar onze tijd en situatie toe - de speech is van bijna 60 jaar geleden.

Mooie uitspraak: ‘An error doesn’t become a mistake, until you refuse to correct it.’



Noot:
. JFK speech - 4/27/1961



1 opmerking:

  1. Alle van Meeteren23 juni 2020 om 20:36

    Mijn motief deze blog van Dries te lezen is onzuiver. Ik wil Dries aandacht trekken voor de facebook-groep Kennis & Wijsheid. Daar vindt een interessante ontwikkeling plaats. Daar ben ik de initiator van. Maar Dries stond daarvan ook aan de wieg.
    Ooit besloot ik uit mijn studie filosofie munt te slaan door het in te zetten voor nadenken over communicatie via internet. De expert op dat gebied was toentertijd Dries. Ik mocht er met hem over praten in een café. ( aan het Rembrandtplein als ik mij goed herinner). Mede naar aanleiding van dat gesprek werd ik lid van de Vereniging Filosofische Praktijken. Want, was mijn opvatting, ik had ook een praktijk, al bestond die alleen nog maar uit theorie.
    Ik hoopte dat ik die theorie in de praktijk kon brengen binnen de VFP. Als goede internetgesprekken gevoerd kunnen worden, dan zeker toch door filosofen, met hun bezonnenheid en taalvaardigheid?
    Maar, helaas, ik had de test niet goed voorbereid. Ik wilde dat ook al via internet doen. Dat werkte niet, want een belangrijke peiler onder mijn theorie is de wijze van omgang met de teksten van anderen. Deze wijkt af van de gebruikelijke opvatting. En daar liep het experiment op spaak.
    Maar nu is mijn theorie rijper, en ook de tijd. Dus, graag, Dries, meng je in het gesprek, meldt je bij Kennis & Wijsheid, heb een gesprek met mij via de LinkedIn groep.

    BeantwoordenVerwijderen