De vraag is welke waarden of principes we leidend willen
laten zijn voor de beschaving waarin we willen leven. Waarvoor willen we
rechtop gaan staan en zijn we uiteindelijk bereid te sterven? Voor de een zijn
dat de burgerlijke vrijheden, inclusief de vrijheid van meningsuiting; voor een
ander is dat de onaantastbaarheid van een religieuze waarheid, een boek of een
profeet. Deze twee opties sluiten elkaar uit; ze kunnen niet beide
tegelijkertijd en in dezelfde mate worden gerespecteerd. De keuze voor de een
of de andere is een keuze voor het type beschaving waarin we willen leven. Ik
kies voor de eerste. En dus, ja: Je suis Charlie!
Waarheid of voorkeur
In wat voor beschaving wil ik leven: in een pluriforme beschaving of in een beschaving die wordt gedomineerd één type waarheid? De keuze gaat wat mij betreft niet over meer of minder waar, maar over voorkeur. Is waarheid niet een nuttige fictie ter bevordering van een voorkeur? Die voorkeur betreft een praktijk; waarheid is het ondersteunende verhaal. Of beter: op waarheid doet iedereen aanspraak in het debat over die voorkeur.
In wat voor beschaving wil ik leven: in een pluriforme beschaving of in een beschaving die wordt gedomineerd één type waarheid? De keuze gaat wat mij betreft niet over meer of minder waar, maar over voorkeur. Is waarheid niet een nuttige fictie ter bevordering van een voorkeur? Die voorkeur betreft een praktijk; waarheid is het ondersteunende verhaal. Of beter: op waarheid doet iedereen aanspraak in het debat over die voorkeur.
In dit debat gaat het niet puur om vrijheid van
meningsuiting en andere burgerlijke vrijheden. Deze vrijheden staan in dienst
van een zaak die ons allen aangaat, nl een pluriforme samenleving, als antwoord
op de vraag in wat voor type beschaving ik/we willen leven.
Mijn voorkeur gaat uit naar een pluriforme samenleving
waarin een zo groot mogelijke diversiteit aan mensen, met een veelheid aan
leef- en denkwijzen, kunnen samenleven. Ik zou niet willen leven in een
samenleving waarin één specifieke leef- en denkwijze (een godsdienstige bijv)
allesbepalend is. Integendeel, ik zou niet omringd willen worden met mensen die
allemaal hetzelfde denken als ik. De verschillen voeden mij en houden me alert
w.b. het fictieve karakter van mijn eigen opvattingen; zonder verschil is de
kans groot dat ik verstar in mijn denken, eenkennig word en ga geloven in de
waarheid.
Behalve deze persoonlijke redenen, speelt ook een meer
filosofische veronderstelling, wat betreft mensopvatting. Ik geloof niet in één
ware leef- en denkwijze, en wel omdat mensen verschillend zijn: in aanleg, in
achtergrond, in ontwikkeling, in voorkeuren, in beleving, in de doelen die zich
stellen etc. En dat leidt tot een diversiteit aan leef- en denkwijzen en veel
andersdenkenden. Om hieraan optimaal ruimte te geven is het hooghouden van
burgerlijke vrijheden (waaronder de vrijheid van meningsuiting) cruciaal. Plus
een politiek systeem en een rechtsorde die deze vrijheden beschermen en
bevorderen. En burgers die worden opgevoed in zelfrelativering en tolerantie.
Burgerlijke vrijheden versus Onaantastbaarheid
Religieuze waarheden en de vrijheid van meningsuiting hoeven
elkaar niet uit te sluiten, mits de gelovigen de zelfrelativering kunnen
opbrengen om ruimte te laten aan andersdenkenden. Wanneer gelovigen hun
waarheid, boek of profeet als onaantastbaar zien (en het gaat me om het woord
‘onaantastbaar’; je mag er dus op geen enkele manier aan zitten, kritiek
leveren etc), dan zie ik niet hoe dat te rijmen is met de vrijheid van
meningsuiting. Immers, een andere mening over die waarheid, dat boek of die
profeet is dan al snel in strijd met die onaantastbaarheid. Aan dit laatste
toegeven betekent dat je burgerlijke vrijheden ondergeschikt maakt aan de
onaantastbaarheid van één bepaalde waarheid etc. De vrijheid van meningsuiting,
bijvoorbeeld, wordt dan ingeperkt tot datgene wat de gelovige toelaatbaar acht.
Ik zie dus niet hoe onaantastbaarheid van een religieuze waarheid, boek of
profeet kan worden verenigd met burgerlijke vrijheden.
Uiteraard kun je kiezen voor respect voor de
onaantastbaarheid van een religieuze waarheid etc (iets wat voorstanders van
een islamitisch kalifaat inderdaad doen), maar ik kies er niet voor. Ik kies
voor een beschaving waarin burgerlijke vrijheden bovenaan staan en daarmee ook
de erkenning dat waarheden pluriform zijn.
Compassie?
Sommigen wijzen erop dat alle godsdiensten de gulden regel
van compassie hebben, waaruit dan ook respect zou volgen voor andersdenkenden.
Dat zou kunnen, maar deze regel wordt dan vaak wel nogal selectief toegepast.
In de islam, bijvoorbeeld, is er wel respect voor andere ‘mensen van het Boek’
(d.w.z. joden en christenen), maar niet voor polytheïsten (zoals hindoeïsten),
boeddhisten of atheïsten. Willen godsdiensten zich werkelijk en voluit houden
aan de gulden regel van compassie, dan moet dat doorgaans worden afgedwongen,
zoals dat bijvoorbeeld is gebeurd in het christelijke Europa. Kennelijk komt
men daar vanuit zichzelf niet toe.
Kort cultureel geheugen
Overigens verbaas ik me telkens weer over ons korte
culturele geheugen, w.b. burgerlijke vrijheden en hoe deze ‘normaal’ zijn
geworden. Tot een eeuw geleden werd de Europese beschaving gedomineerd door het
christendom. Mensen die kritiek hadden, werden gemarginaliseerd dan wel
vervolgd.
Ik noem enkele voorbeelden:
. Het humanisme (en m.n. de afdeling vrijdenkers) heeft het
als niet-christelijke vluchthaven lange tijd moeilijk gehad om een poot aan de
grond te krijgen in het christelijke Europa.
. Wie in het 18de eeuwse Europa ‘spinozist’ werd
genoemd, was zijn leven niet zeker. Ook in Nederland werd het verdedigers van
Spinoza lastig gemaakt. Sommigen, zoals Koerbach, moesten het zelfs bekopen met
de dood. Tot in de 19de eeuw kon je wel fluiten naar de academische
carrière wanneer je Spinoza-aanhanger was. (Lees het werk van Jonathan Israel.)
. In de 13de en 14de eeuw zijn de
katharen letterlijk uitgeroeid in een gecombineerde operatie van Franse koning
en katholieke kerk.
. Ik hoef niets te zeggen over andere niet-katholieken die
als ‘ketter’ werden vervolgd en gedood. (Protestantisme is simpelweg een
ketterij die de katholieke eliminatiedrift heeft weten te weerstaan en
overleefd. En we hebben er de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden aan te
danken!)
Het aantal voorbeelden valt met gemak uit te breiden.
Hoe is het monopolie van het christendom in Europa
doorbroken? Waaraan hebben we te danken dat wij nu in een Europa met
burgerlijke vrijheden leven? Wat maakt dat wij niet meer worden vervolgd voor
het hebben van opvattingen die afwijken van een heersende religie? Juist ja,
vanwege critici en provocateurs! Vanwege mensen die geen onaantastbaarheid
accepteerden! Vanwege mensen die de moed opbrachten (en er zelfs voor stierven)
om hun afwijkende ideeën toch wereldkundig te maken, om openlijk en provocerend
kritiek te leveren op de macht van de kerk en op de onaantastbaarheid van de
christelijke leer, etc. Onze vrijheid is niet vanzelf ontstaan, maar is te
danken aan geestverwanten van Charlie Hebdo. Waarom vergeten wij dat?
Laten we alsjeblieft aan de voorgeschiedenis van onze
culturele situatie denken voordat we beginnen te piepen over respect voor
religieuze opvattingen!
P.S.
‘Je suis Charlie’ en het islamitisch kalifaat
Het moge verbazen dat ik de slogan ‘Je suis Charlie’
onderschrijf, en tegelijk voorstander ben van een islamitisch kalifaat (zie
blog van 7-10-14). Wat mij betreft zitten beide elkaar niet in de weg,
integendeel.
Ik ben niet vóór een islamitische kalifaat omdat het mijn
voorkeur heeft w.b. beschaving waarin ik zou willen leven, maar omdat het m.i.
de enige manier is om de droom van een islamitisch kalifaat de wereld uit te
helpen. Al eeuwen leeft deze droom voort in de islamitische wereld, ook nu de
wereld compleet is veranderd in vergelijking met de tijden van de vroegere
kalifaten.
De droom van het kalifaat fungeert in de culturele
verbeelding als de oplossing voor alle kwaden, ellende en onderdrukking die
moslims ondergaan: als het kalifaat wederom zal worden gesticht, zal er vrede,
rechtvaardigheid en welzijn heersen voor iedereen. Althans, dat is de gedachte.
Zolang deze droom niet de gelegenheid krijgt om zich te
realiseren en zich aldus te meten aan de realiteit van alledag, zal het
kalifaat altijd de droom blijven die voor alle oplossingen gaat zorgen. Alleen
de realisering van de droom kan zorgen voor een historische ervaring, nodig om
eruit te leren en om een stap verder te zetten. Zo niet, dan zal over duizend
jaar het kalifaat nog steeds dezelfde droom zijn, waar men alles voor over
heeft (inclusief moord en terreur), ten einde tot realisering ervan te komen.
Het is dan ook erg onverstandig van het Westen om de huidige
poging van ISIS om een kalifaat te stichten tegen te gaan. Het houdt de droom
alleen maar in stand, ja voedt hem zelfs.
Ter vergelijking. De Sovjet-Unie was de realisering van een
socialistische droom. De Sovjet-Unie als het ‘reëel bestaande socialisme’ was
de reality check van die droom. Na de Val van de Muur, in 1989, is het over en
uit met de socialistische droom. We hebben de historische ervaring gemaakt en
gezien wat hij waard is, en kunnen nooit meer naïef geloven dat het socialisme
de oplossing is voor onze ellende.
Op dezelfde manier zou ook de droom van het islamitische
kalifaat in staat moeten worden gesteld om een reality check te ondergaan.
Nogmaals, ik kies er niet voor. Ik zou niet in zo’n kalifaat
willen leven. Maar er blijken tal van moslims te zijn die dat wel zouden
willen. (Zie ook de vele jongeren uit westerse landen die naar Syrië en Irak
afreizen.) Ik zou zeggen, prima, ga je gang. Maak je droom waar en ervaar wat
hij waard is! Doe dat in een land (of landen) dat veel aanhangers kent van die
droom. Maar niet in landen (zoals Nederland en Frankrijk) waarin de grote
meerderheid van de mensen zoiets niet wil.
Ik wens ook de islamitische wereld toe dat zij burgerlijke
vrijheden leidend maken voor hun beschaving. Maar het heeft geen enkele zin om
zoiets op te leggen of af te dwingen. Het is aan de mensen in de islamitische
wereld zelf om uit te maken in wat voor beschaving zij willen leven. Als zij
massaal gaan voor burgerlijke vrijheden, dan zullen we dat wel merken. Tot nu
toe vermoed ik dat het kalifaat minstens een belangrijke concurrent is van
burgerlijke vrijheden, en misschien is het nog steeds wel de belangrijkste
kandidaat, als het gaat om de vormgeving van cultuur en samenleving.
Zolang het kalifaat niet wordt gerealiseerd en aan een
reality check wordt onderworpen, zal het als droom de culturele verbeelding in
de islamitische wereld blijven beheersen en zullen burgerlijke vrijheden (zoals
de vrijheid van godsdienst en geloofsovertuiging en de vrijheid van
meningsuiting) geen of slechts een secundaire rol spelen. Daarom ben ik vóór
een islamitisch kalifaat. En: Je suis Charlie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten