In de 16de eeuw brak een golf van
gewelddadigheden los, tegen zgn ‘heksen’. In een eeuw tijd, tussen 1550 en 1650
(met een uitloop tot 1700), werden zo’n 80.000 vrouwen in beschuldiging gesteld
van hekserij. Ruim de helft, zo’n 43.000 vrouwen werden terechtgesteld of
verbrand. Deze heksenjacht voltrok zich in 21 Europese landen. (1)
De afgelopen jaren hebben we gruwelijke scènes kunnen zien waarin
ISIS afrekende met tegenstanders: niet alleen ongelovigen (niet-moslims), maar
ook de verkeerd of te weinig gelovigen (mede-moslims). Maar hoe vreemd was dat?
Typisch islamitisch, of hebben we dan een selectief geheugen?
In de overname (en daarmee ondergang) van het Romeinse Rijk
(zo rond 400) bleken christenen er ISIS-achtige praktijken op na te houden:
fanatiek en barbaars in hun optreden jegens mensen die maar niet wilden inzien
dat het Christendom toch echt het beste voor hen is. (2) Toen het Christendom
eenmaal gesettled was, konden gelovigen hun vriendelijke en vredelievende
gezicht opzetten, alsof het altijd al zo geweest was.
Eeuwen later, in de 16de eeuw, brak de
heksenvervolging los. Zij kan in verband worden gebracht met de strijd tussen
het Katholicisme en de eerste christelijke sekte die erin slaagde het
katholieke monopolie te doorbreken en te overleven, het Protestantisme. Beide
streden om terrein, invloed en vooral gelovigen, en deden dat in een
competitieve strijd tegen een derde partij: de heksen.
Wat is er met monotheïstische godsdiensten dat zij zo
intolerant blijken te zijn jegens andersdenkenden? Waarom streven zij elk op zich naar een monopolie? Wat maakt diversiteit zo moeilijk? - vergeleken met vormen van polytheïsme, bijvoorbeeld, waarin een vreemde god simpelweg wordt opgenomen in het bestaande pantheon.
Ik denk ook even aan de terreur tegen de Katharen in Zuid-Frankrijk, alwaar in de 13de eeuw een hele bevolkingsgroep werd uitgemoord, in een geoliede samenwerking tussen de Franse koning en de Paus. Waar hadden de Katharen zich schuldig aan gemaakt? Afwijken van de officiële leer.
Ik denk ook even aan de terreur tegen de Katharen in Zuid-Frankrijk, alwaar in de 13de eeuw een hele bevolkingsgroep werd uitgemoord, in een geoliede samenwerking tussen de Franse koning en de Paus. Waar hadden de Katharen zich schuldig aan gemaakt? Afwijken van de officiële leer.
Binnen het monotheïsme werden en worden in naam van de eigen godheid andersdenkenden vermoord en onderdrukt, en tegelijk (of nadat de lijken zijn
opgeruimd) predikt men pais en vree. Een merkwaardige paradox.
Voor democratisch pluralisme moet je niet bij het monotheïsme zijn. Vraag blijft: waarom?
Voor democratisch pluralisme moet je niet bij het monotheïsme zijn. Vraag blijft: waarom?
Noten:
.1. Zie:
.2. Zie:
Een recensie van: Catherine Nixey, The Darkening Age. The
Christian Destruction of the Classical World.
Het boek wil afrekenen met het beeld van het vroege
Christendom, als zou het een vriendelijke, edelmoedige godsdienst zijn geweest
die een barbaars, corrupt en wreed Romeins Rijk wist te overwinnen. Er is alle
reden toe om dit beeld bij te stellen: het Christendom van die tijd dient
eerder gezien te worden als een soort ISIS dat fanatiek en met barbaarse
middelen een eigen wereldorde wist op te leggen, terwijl overal cultuur werd
vernietigd die niet voldeed aan de eisen van dit christelijke ISIS. Het
Christendom wist het Romeinse Rijk dermate te destabiliseren dat het
uiteindelijk christelijk werd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten