Gelet op het nieuws moge het absurd lijken om de Islamitische Staat in Irak en Syrië (ISIS) serieus te nemen als gesprekspartner en om terughoudend te zijn in het gebruik van (Westers) geweld; toch zou ik dat willen voorstellen. Als voormalig pacifist blijf ik moeite houden met het feit dat Nederland halsoverkop de oorlog heeft verklaard aan de IS. Zijn er niet andere mogelijkheden? Hebben we andere opties uitgeprobeerd?
Bevolkingsgroepen (zoals de Koerden) die niet onder het regime van ISIS willen komen, dienen te worden gesteund in hun zelfverdediging, ook met wapens. Maar dat is nog iets anders dan het willen vernietigen van deze nieuwe politieke entiteit in het Midden-Oosten. Temeer daar zij een islamitisch ideaal met grote symbolische waarde wil realiseren, wat door velen serieus wordt genomen, maar niet door het Westen, zo lijkt het.
ISIS wil een kalifaat stichten en dat spreekt sterk tot de verbeelding, zoals blijkt uit het aantal jongeren uit Westerse landen dat naar Syrië vertrekt. Het kalifaat is een ideaal dat reeds eeuwen leeft in de islamitische wereld. Waarom wordt dit volkomen genegeerd? Zouden we voor een oplossing niet daarbij moeten aanknopen? Wat zou er gebeuren wanneer we ISIS zouden houden aan het eigen ideaal? - waarbij ik er vanuit ga dat vroegere kalifaten nooit bekend stonden als moorddadige dictatuur, maar als een samenlevingsvorm waarin ruimte was voor andersgelovigen, zoals door menig islamgeleerde wordt beaamd.
Bombardementen hebben tot nu toe weinig bereikt, en het is
zeer de vraag of het ooit zal lukken om ISIS werkelijk onschadelijk te maken;
daarvoor is het idealisme en het enthousiasme van de ISIS-strijders te groot.
Verder betwijfel ik ernstig of een militaire interventie tot iets positiefs zal
leiden. Zie Afghanistan. Zie Irak. Wat hebben de militaire interventies van
Amerika c.s. gebracht? Vooral veel (meer) ellende, en geen vrede.
Het is dus twijfelachtig of de huidige oplossing, militaire
interventie, ooit zal brengen wat zij belooft. Tot nu toe heeft de oorlog tegen ISIS de gewelddadigheden alleen maar vergroot. Verharding van de standpunten
zal het gevolg zijn. En hoeveel ellende zullen de bombardementen door VS c.s.
aanrichten onder de burgerbevolking?
Ook rijst de vraag of het wel aan het Westen is om het conflict tussen Soennieten, Sjiieten en Koerden (inclusief de radicale facties daarbinnen) te willen beslechten, vooral wanneer het conflict in naam van de Islam wordt uitgevochten? Hebben 'wij' niet al genoeg ellende aangericht? Zouden Westerse landen niet een andere rol op zich moeten nemen?
Het Westen heeft gekozen voor de strategie van de vernietiging: zoals tegen ongedierte verdelgingsmiddelen worden ingezet, zo moet ISIS worden vernietigd. Deze benadering heeft in het Midden-Oosten tot nu toe niets opgeleverd, integendeel. En begrijpelijk: we hebben immers met mensen te maken.
Mij lijkt de omgekeerde benadering effectiever. Hoe kunnen we dichter bij de mensen komen die beschouwd worden als vijand? Wat drijft hen? En zijn die drijfveren ergens herkenbaar? Om Spinoza te citeren: Neque ridere, neque lugere, nec detestari, sed intellegere. (Niet belachelijk maken, noch betreuren, noch verachten, maar verstaan.) Op die manier komen we dichter bij een menswaardige oplossing, waarbij we ISIS-aanhangers kunnen aanspreken op hun humaniteit (en elk idealisme is een engagement gemotiveerd vanuit humaniteit, hoe verwrongen of vervormd ook in z'n uitwerking), i.p.v. hen als onmensen te beschouwen met louter kwaadaardige bedoelingen.
Daarom ben ik voor de paradoxale aanpak: ruil het geweer in
voor een uitgestoken hand. Spreek de aanhangers van een islamitische staat aan
op hun goede bedoelingen en daarmee op hun humaniteit! Neem het ideaal waar ISIS zegt voor te staan (het stichten van een kalifaat) serieus, geef hen daarin
een kans en maak hen verantwoordelijk voor het resultaat. Wat je ook mag vinden
van een kalifaat, het massaal afslachten van andersgelovigen is (bij mijn
weten) nooit onderdeel geweest van een kalifaat. Oorlogvoeren zal die goede
bedoelingen en humaniteit alleen maar dieper weg steken, in de zin van
onzichtbaar maken. In plaats daarvan: houdt ISIS aan het eigen ideaal!
Dit voorstel moge irrealistisch lijken, en er is zeker méér nodig, maar is het werkelijk een onzinnige optie? Ik geloof niet dat morele overreding gewelddadigheden kan stoppen. Wel denk ik dat het vruchtbaarder is om humaniteit in het vizier te houden, als leidraad voor acties, dan om simpelweg uit te zijn op vernietiging, zoals herhaaldelijk is uitgesproken door regeringsleiders van Westerse mogendheden, toen zij ten oorlog trokken tegen ISIS. En waarom dan niet het beroep op humaniteit tot uitgangspunt maken, zoals belichaamd door het kalifaat, dat diezelfde ISIS hoog in het vaandel heeft en dat in principe wordt gedeeld door een groot deel van de islamitische wereld!
Dit voorstel moge irrealistisch lijken, en er is zeker méér nodig, maar is het werkelijk een onzinnige optie? Ik geloof niet dat morele overreding gewelddadigheden kan stoppen. Wel denk ik dat het vruchtbaarder is om humaniteit in het vizier te houden, als leidraad voor acties, dan om simpelweg uit te zijn op vernietiging, zoals herhaaldelijk is uitgesproken door regeringsleiders van Westerse mogendheden, toen zij ten oorlog trokken tegen ISIS. En waarom dan niet het beroep op humaniteit tot uitgangspunt maken, zoals belichaamd door het kalifaat, dat diezelfde ISIS hoog in het vaandel heeft en dat in principe wordt gedeeld door een groot deel van de islamitische wereld!
Als niet-moslim zou ik niet willen leven in een kalifaat,
maar dat zegt niets. Velen zouden dat wel willen. Zij voelen zich niet thuis in
Westerse of Westers ingerichte samenlevingen, omdat zij daar niet voluit hun
godsdienst kunnen beleven. Zij willen leven in een land waarvan de
maatschappelijke en culturele orde volledig wordt bepaald door hun
godsdienstige overtuigingen, en met name de sharia. En dat lijkt mij hun goed
recht. Waarom zouden zij dat niet mogen willen?
Kan een oorlog ooit een diepgeworteld ideaal doen
verdwijnen? Kan een symbool worden gedood? Het tegendeel is het geval: de aanhang blijkt alleen maar te
groeien. En duizenden zijn bereid hun leven op het spel te zetten voor het kalifaat. De vraag is: hoe
zouden wij dit serieus kunnen nemen zonder onze eigen principes op te geven?
Het is duidelijk dat militante moslims in Westerse landen worden tegengewerkt om hun ideaal alhier te realiseren. En terecht: in het Westen willen de meesten (niet-moslims, maar zij niet alleen) niet leven in een land waarin de wetten en de gewoontes worden bepaald door de Islam. Prima, en ook wij hebben daar het recht toe. Maar maakt dat het islamitisch ideaal ongeldig?
In plaats van militair in te grijpen, lijkt het me beter om
het tot een zaak van de islamitische wereld te maken. Zij zou het theater moeten bepalen waarbinnen ISIS opereert, en niet het Westen. ISIS zegt een ideaal te
willen verwezenlijken dat al eeuwen leeft en diepe wortels heeft in de Islam.
Zou het dan niet veel effectiever zijn wanneer islamitische landen zich ermee gaan bemoeien? Het kalifaat is geen Westers ideaal; is het dan
aan ons om ISIS de maat te nemen? Ik zou zeggen: laat dat in eerste instantie
over aan de cultuur waarin het kalifaat een ideaal is, de islamitische.
Overigens vermoed ik dat de meeste moslims (en met name
moslima’s) er achter zullen komen dat ze eigenlijk niet willen wat ze nu wel
willen: een voluit islamitische staat, ingericht en geregeerd volgens de
voorschriften van ruim 1400 jaar geleden. Echter, dat kan ik wel vinden, maar
het zal niemand overtuigen. Men zal zelf de ervaring moeten maken.
Zoals wij niet willen dat ons door anderen wordt verteld hoe
wij behoren te denken en te leven, zo willen ook moslims dat uiteraard niet.
Het zijn immers mensen zoals wij dat ook zijn, nl met een verlangen naar
zelfbepaling en in staat tot leren uit ervaring. Ik zou zeggen: laat hen die
ruimte, en wel door een kalifaat in het leven te roepen waarin zij volgens
eigen inzichten kunnen samenleven.
Wordt het niet tijd dat een (soennitisch) islamitische staatsvorm in praktijk wordt gebracht, zodat iedereen hem op zijn merites kan beoordelen? Idealen, ook islamitische, zullen nooit worden bijgesteld wanneer zij niet de kans krijgen om te mislukken aan de werkelijkheid. (Met de Sovjet-Unie is hetzelfde gebeurd, en we weten nu wat we van een 'socialistische heilstaat' kunnen verwachten.)
ISIS is niet per se de aangewezen kandidaat om het ideaal van een islamitische staat in praktijk te brengen. Wel betreft het een nieuwe politieke entiteit die zegt haar agenda voluit hierop te hebben ingericht. Laat de wereldgemeenschap ISIS daar dan ook aan houden! Onder het motto: bestrijd niet je tegenstander door hem te willen vernietigen, maar houdt hem aan zijn woord als hij idealen zegt te willen waarmaken die aanspraak maken op het realiseren van meer humaniteit!
Laat ISIS aantonen wat het betekent om in de 21ste eeuw een eeuwenoud ideaal, het kalifaat, te realiseren. Het is aan de islamitische wereld om vervolgens lering te trekken uit deze ervaring. Zo niet, dan blijft het als een utopie voortspoken en zal het ideaal nooit aan een grondige realiteitscheck worden onderworpen.
Wordt het niet tijd dat een (soennitisch) islamitische staatsvorm in praktijk wordt gebracht, zodat iedereen hem op zijn merites kan beoordelen? Idealen, ook islamitische, zullen nooit worden bijgesteld wanneer zij niet de kans krijgen om te mislukken aan de werkelijkheid. (Met de Sovjet-Unie is hetzelfde gebeurd, en we weten nu wat we van een 'socialistische heilstaat' kunnen verwachten.)
ISIS is niet per se de aangewezen kandidaat om het ideaal van een islamitische staat in praktijk te brengen. Wel betreft het een nieuwe politieke entiteit die zegt haar agenda voluit hierop te hebben ingericht. Laat de wereldgemeenschap ISIS daar dan ook aan houden! Onder het motto: bestrijd niet je tegenstander door hem te willen vernietigen, maar houdt hem aan zijn woord als hij idealen zegt te willen waarmaken die aanspraak maken op het realiseren van meer humaniteit!
Laat ISIS aantonen wat het betekent om in de 21ste eeuw een eeuwenoud ideaal, het kalifaat, te realiseren. Het is aan de islamitische wereld om vervolgens lering te trekken uit deze ervaring. Zo niet, dan blijft het als een utopie voortspoken en zal het ideaal nooit aan een grondige realiteitscheck worden onderworpen.
Een extra voordeel is dat moslims die zich niet thuis voelen
in Westerse landen de gelegenheid krijgen om iets te doen aan die onvrede: zij
kunnen gaan wonen in hun ‘beloofde land’. Westerse landen zullen wat dat
betreft nooit aan hun wensen voldoen. Is het dan niet beter dat zij mee gaan
bouwen aan een samenleving die ideologisch wel bij hen past? Waarom zouden wij
hen hier willen houden? Moslims die geloven in het heil van een kalifaat kunnen daar beter in een Islamitische Staat aan werken dan in het Westen. Door ISIS te willen vernietigen, ontneem je hen deze mogelijkheid. (Westerse landen die terugkerende ISIS-strijders vrezen - en die vrees is goed voorstelbaar - , zouden hen vooraf voor de keuze kunnen stellen: reis je af naar Syrië, dan verlies je je paspoort. Waarschijnlijk zal het weinigen weerhouden, maar de consequenties zijn duidelijk. Het kalifaat is geen speeltuin.)
Genoeg redenen dus om te stoppen met de poging om ISIS van de aardbodem te laten verdwijnen.
Moeten Westerse landen dan hun handen volledig aftrekken van
hetgeen gebeurt in het Midden-Oosten? Nee, er is reden om actief te blijven,
maar dan aan de zijlijn, en wel heel letterlijk: territoria waar de
(soennitische) ISIS niets te zoeken heeft, dienen verdedigd te worden tegen zijn
expansiedrift. Ik denk met name aan de gebieden waar Koerden en Sjiieten
dominant zijn. Zij dienen gesteund te worden om een tegenmacht te kunnen
vormen, sterk genoeg om de ISIS een halt toe te roepen. (Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de Koerden niet meer steun krijgen in hun verdediging van de stad Kobani.)
Verder zou het Westen moeten afzien van geweld. Zolang wij
in oorlog zijn met ISIS, worden wij uiteraard beschouwd als vijanden. Maar als
dat niet langer het geval is, is er geen reden om te menen dat de
jihadstrijders het nog langer op ons gemunt hebben. Hun hoofddoel is een
kalifaat voor moslims in het leven te roepen, en niet iets anders. (Menen dat ISIS ook wil oprukken naar het Westen is niets anders dan een goed gelukte propagandastunt en een teken van Westerse zelfoverschatting, alsof alles om ons zou draaien.)
Kortom, er zijn goede redenen om ISIS met rust te laten, mits
hij zich weet te begrenzen in zijn expansiedrift. De Westerse wereld zal er
meer voordeel bij hebben om het kalifaat te laten voortbestaan, dan om te
proberen het te vernietigen. Door de dialoog aan te gaan, brengen we een waarde
in praktijk die Westerse samenlevingen hoog in het vaandel hebben staan en
spreken we aanhangers van een Islamitische Staat aan op hun goede bedoelingen
en humaniteit. Het Westen moet niet de vijand willen zijn van ISIS. Maak de Islamitische Staat tot een zaak van de islamitische wereld. En verder is het aan de islamitische wereld om te beoordelen of
het kalifaat nog steeds een levensvatbaar ideaal is.
Post Scriptum
[dd 17-2-15]
... en waarom deze strategie niet werkt en het pleidooi
niet deugt
Ik moet terugkomen op mijn bovenstaande pleidooi vóór een
kalifaat als strijdmiddel tégen ISIS. Ik ging er nl van uit het islamitische
kalifaat, als ideaal én zoals het ooit is gerealiseerd, nooit zo erg kon zijn
als hetgeen ISIS nu in praktijk brengt; in die zin dacht ik dat het
kalifaat-ideaal een correctie zou kunnen betekenen voor wat er nu in de naam
van dat ideaal gebeurt.
Echter, dit blijkt wensdenken te zijn geweest. Er is alle
reden om te menen dat ISIS juist wel bezig is een ideaal te verwezenlijken
zoals het ooit in de tijd van de profeet en enige tijd daarna praktijk was. Er
waren hier en daar reeds aanwijzingen dat dit het geval was, maar meningen die
je ooit hebt gevormd en ook verdedigd, blijken hun eigen blindheid met zich mee
te brengen.
Een tekst die voor mij inzichtelijk maakte hoe ISIS zich
verhoudt tot het kalifaat-ideaal, is ‘What ISIS really wants’ van de hand van
Graeme Wood (The Atlantic, March 2015). Dit artikel maakt korte metten met elk
wensdenken w.b. het nagestreefde kalifaat.
Niet alleen maakt het artikel duidelijk dat ISIS-strijders
idealisten zijn (er spelen ongetwijfeld ook andere factoren, maar dat doet
niets af aan de factor ‘idealisme’); ook wordt duidelijk dat de objectieven én
de strijdwijze van ISIS theologisch geheel en al gerechtvaardigd zijn, en dat
zij die theologische onderbouwing ook bewust zoekt. De missie van ISIS is door
en door religieus.
Ook maakt het artikel duidelijk waarom het Westen noch
beledigers van de profeet etc de enige vijanden zijn van ISIS; minstens zo
belangrijk zijn mede-moslims (in de islamitische wereld en daarbuiten) die er
een ‘onjuiste’ leef- en denkwijze op nahouden, en dus dienen te worden
gecorrigeerd, dan wel bestreden, ja, gedood. Buiten-territoriale acties van
ISIS zijn er dus op gericht om onder de moslimbevolking het kaf van het koren
te scheiden.
Het heeft dus geen enkele zin om het kalifaat-ideaal te
willen opvoeren als een mogelijkheid om ISIS tot meer humaniteit te bewegen, -
als zij daar al gevoelig voor zou zijn. ISIS wil niets anders dan de meest
oorspronkelijke vorm van het kalifaat (ten tijde van de profeet) opnieuw in
praktijk brengen, inclusief de verbreiding ervan.
Ook mijn optimisme op lange termijn blijkt een fata morgana.
Menen dat moslims zelf de historische ervaring moeten maken, door hen te laten
ervaren wat hun ideaal in de praktijk waard is (in analogie met het socialisme
van de Sovjet-Unie), zodat zij er lering uit kunnen trekken en het ideaal
achter zich kunnen laten, is niet meer dan wensdenken. Er blijken namelijk
zoveel excuses voor mislukking in het kalifaat-ideaal te zijn ingebouwd (zoals
het aantal kaliefs en de Eindtijd-gedachte), dat het welhaast onmogelijk is om
dit ideaal te laten mislukken aan de werkelijkheid. Om met Popper te spreken:
het is een ideaal dat niet gefalsificeerd kan worden, daar elke tegenslag of
mislukking kan worden geïnterpreteerd als een bewijs voor zijn waarheid.
Kortom, het gehele bovenstaande stuk is gebaseerd op
verkeerde veronderstellingen, en daarmee onzinnig.
(Het artikel van Graeme Wood is te vinden op:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten